01 November 2008

Jom Kita Kongsi Petua Nak Cantik Pula


Bila memandang wajah kat cermin, syukur Al Hamdulillah atas kurniaan Allah yang telah memperelokkan wajahku dan perelokkanlah juga budi pekertiku.. Bukan nak memuji atau perasan, kulit wajahku Alhamdulillah sehingga saat ini memang sentiasa menjadi pertanyaan orang lain apakah rahsia yang kuamalkan. Wajahku memang tiada parut atau jerawat. Bukannya tak pernah naik jerawat, bahkan setiap kali nak datang bulan mesti tanda-tandanya keluar jerawat batu dulu. Tetapi ianya akan hilang dan kulit wajah bersih dan licin semula. Memang aku akui aku ada pakai sesuatu. Hehehe.. nak buat suspen sikit.. Jangan pulak salah sangka..aku tak inject atau pakai benda-benda yang mengarut seperti sesetengah orang. Aku tak pernah..ehem sebenarnya jarang beli barang kosmetik seperti pencuci, pembersih atau apa sahaja...yang mahal-mahal tu.. Kat bilik air rumah aku hanya ada Sabun mandi 'Baby Johnsons Milk Bath', syampu Head & Shoulder dan ubat gigi colgate. Oh ya..!!! Ada lagi Facial Foam Pond's yang aku beli tahun 2006 lagi. Rasanya tak sampai 10 kali aku guna. Pastu ada Minyak Wangi CK One, Romance, tu aje kot... Sebab aku selalu cuci muka aku pakai air paip sahaja. Kadang-kadang bila mood rajin, aku blender carot pastu sapu kat muka. Biar setengah jam aku gosok-gosok dengan tapak tangan dan bersihkan dengan air paip. Kat bilik air rumah aku juga ada bekas kecil yang ku isi beras pulut goreng blender. Tujuan bila mood rajin buat sental badan guna batu sungai dari air terjun Lata Rek. Aku waktu memasak kalau guna buah tomato sekurangnya satu hiris mesti masuk mulut. Aku juga suka minum air jus buah tomato. Pati buah tomato..hampas aku panggil.. aku guna buat sental kat muka. Biar 15 minit kot..sebenarnya aku tak kira timing yang tepat.. Sebab kalau lama sikit kulit muka aku jadi gatal... Buah tomato, karot , beras pulut ni buat kulit aku jadi gebu... Aku pernah beberapa kali cuba sapu lendir aleo vera kat muka. Tak tahan rasa gatallah. Timun juga aku pernah sapu.. Gatal juga kejap kulit muka.. Satu lagu kalau jumpa poko inai.. tangan aku mulai rembat dan masuk mulut. Rasa pahit sikit tapi sebab dah biasa aku telan je. Masa kat kampung dulu aku selalu lumur kat muka daun inai yang dah kugentel ngan air dan sapu kat muka sebelum mandi. Tak ada pulak jadi merah kulit muka aku tapi rasa licin dan tegang.

Okeylah.. ni aku ada petua kecantikan yang aku ambil dari majalah. Boleh cuba kot...

Petua Kecantikan


Daun Pudina :

Boleh dijadikan sebagai pelembab wajah. Sediakan 10-12 helai dan ditumbuk halus. Campurkan sebutir kuning telur dan kacau, kemudian sapukan pada wajah dan biarkan selama 10-15 minit. Bersihkan wajah dengan air suam. Amalkan dua minggu sekali.

Air Beras :
Utk menegangkan kulit muka, ambil air basuhan beras yg pertama dan mendapkan. kemudian, basuh keseluruh muka dan selawat sebanyak 3 kali. Biarkan kering sebelum dibasuh dengan air bersih. Lakukan setiap hari disebelah pagi dan petang. Hasilnya pasti anda akan lihat dlm masa beberapa minggu sahaja. Aku ada juga buat masa nak masak nasi.

Buah Tomato
:
Buah ini dapat melicinkan kulit muka. Basuh muka dengan air suam dan selepas itu gosok muka dgn buah tomato yg sudah masak ranum. Biarkan ia kering sendiri, selepas itu dibilas dgn air suam. Aku dah amalkan petua ni memang menjadik.

Tiada ulasan: