24 Oktober 2008

Cuba Post Foto Tapi Tak Bleh Upload Plak


Aku memang ler buta dalam bab nak mereka-reka blog ni. Idea dah ada tapi tak menjadi plak bila nak upload foto. Tension gak. Try tanya Pakcik malau... klu dah dapat tapi aku punya slow sangat. 28.8kb.... Imagine pe yang bleh nak upload. Orang lain naik jetski, aku kayuh ngan rakit buluh je...
Pe nak buat... Makacihlah gak kat N70 aku yang dah 3 tahun berkhidmat kat aku ni... Berangan nak pakai N96... jeling duit bonus... hehehe tahun depan abang aku boboy dah nak masuk sekolah.... Sabarlah sayangku puteri...
Petang tadi aku ikut papa, mama, abang boboy, abang junjun dan zaza jalan-jalan sampai ke bandar Bera. Atas kereta je tak keluar ke mana-mana pun. Tenang skit mata aku melihat pandangan yang hijau selepas bandar Temerloh hingga ke Bera. Melihat gerai-gerai menjual ikan patin dan talapia yang banyak didirikan di tepi sungai Pahang. Adalah juga dua tiga buah kenderaan yang singgah membeli kat situ. Aku teringat minggu lepas aku ikut papa beli ikan talapia...
Apa yang aku terkilan sangat ialah harga yang papa biasa beli kat pasar Mentakab ialah RM12 sekilo.. Tapi orang lain jual RM14.00 sekilo... Masalah yang mengkusutkan fikiran aku ialah semasa beli kat tepi sungai Kampung Buntut Pulau... Harganya ialah RM14 sekilo. Tak kisahlah pasal harga yang penjual tu tulis... tetapi semasa nak bayar dia beritahu 3 ekor ikan talapia beratnya 1700 gram... Harganya RM25... Papa terus bayar bila dah dekat nak sampai bandar temerloh dok mencongak dalam kereta.. Rupa-rupanya penjual tu dah tipu dan kenakan harga lebih mahal RM1.20 untuk 1700 gram... Harga yang dia jual untuk papa aku ialah RM14.40sen sekilo...Rasa nak marah juga dalam hati tapi... sendiri cuai... Jahatnya aku plak dok berdoa kalau macam ni dia dok meniaga, tak lama lagi tak lakulah ikan-ikan dia...
Astaghafirullah... Kenapa aku dok doa gitu plak.. Tak baik doa begitu... sepatutnya bagilah keinsafan kat peniaga tu agar dia lebih jujur dan ikhlas dalam meniaga..


Tiada ulasan: