31 Mac 2009

Catatan Penghujung Mac 2009

Aku balik kampung sempena cuti minggu revision untuk exam 7hb nanti. Mak aii beberapa orang sepupu aku telah melahirkan baby baru. Aku lupa tarikh yang tepat kelahiran baby baru ini.

Ini adalah anak sepupu aku Noraini dengan Nawi. Dia dapat anak perempuan.


Yang ini pula anak sepupu aku Azmi ngan Makdek. Dia dapat anak lelaki.

Apapun tahniah kat sepupu aku merangkap dua pupu kepada Tyra. Lupa plak nak tanya nama...
Adik Tyra.... tunggulah dulu. Tyra masih kecil lagipun mama Tyra tengah belajar. Bila tanya papa Tyra... Insya Allah Tyra perlu adik perempuan untuk jadi kawan dia.

Selain daripada tu Achik dan Reena telah menyambut birthaday pada 25hb Mac. Oleh kerana masa itu aku tak ada kat kampung maka pada 29hb Mac 2009 aku beli sebiji kek dan raikan birthday Tiga orang mak sedara Tyra sekali gus iaitu Achik dan Reena serta Makdek Mahani yang sambut pada 29hb Mac. Mereka cukup gembira pada hari tersebut.
Zaza tumpang bergaya dengan kek yang mama hadiahkan untuk mak
sedaranya.


Foto terbaru Tyra.

22 Mac 2009

Tyra Iskina

Nama Syaitan Dalam SURAH AL-FATIHAH

Aku menjelajah kat blog chef Norzailina iaitu http://norzailina.blogspot.com . Pastu tertarik dengan artikel ini. Dah minta izin untuk kukongsi bersama di sini. Semoga ianya menjadi pedoman dan panduan untuk kita semua.

NAMA SYAITAN dalam SURAH AL-FATIHAH

Semoga boleh dimanfaatkan, Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat.

Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita.

Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-hati.
1) DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu) sepatutnya DULILLAH

2) HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya HI ROB

3) KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KI YAU

4) KANNAK (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAK

5) KANNAS (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAS

6) IYA (disebut tanpa sabdu) sepatutnya IYYA.
Iya bermaksud 'matahari'. Dalam ayat ke 5, jika salah bacaannya akan bermaksud "kepada mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta pertolongan"!!!!

7) SIROTHOLLAZI........sehingga habis hendaklah dibaca tanpa henti.

8) AMIN, hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu AA.... dua harakat, MIN.... 3 harakat, semoga Amin kita bersamaan dengan Amin malaikat, Insya-Allah.

Semoga kita menjadi orang yang sentiasa membaiki bacaannya.

Selamat Menempuhi Peperiksaan


Hai sibuk sehingga 8 April.
Ada exam plak..
Insya Allah dah bersedia.
Semoga kejayaan menjadi milikku.

20 Mac 2009

Beauty Tips

How to Get Rid of Pimples and Blemishes

Pimples, blemishes and acne are the most universal skin care complaints and can be a huge source of embarrassment. Contrary to common belief, this problem is not exclusive to teens and adolescents. Adults often experience acne problems after years of clear skin. Treatment of pimples is somewhat tricky. While there's no quick cure for those unsightly blemishes, putting a stop to major breakouts will greatly reduce your discomfort and chance of scarring.


Prevention
Keep your face clean and don't overscrub it. This will only irritate your skin and make you more prone to breakouts. Wash your face twice a day with antibacterial soap, three times a day for acne prone skin. To avoid aggravating pimples, stay away from harsh soaps and fragrances. To avoid transferring bacteria and germs, clean your pillowcase, washcloths, towels, make-up brushes and applicators frequently. Try washing your make-up applicators in antibacterial soap or clarifying shampoo. Keep your hair clean and out of your face. Along the same line, keep your phone mouthpiece and writing instruments away from your chin and clean them often. Avoid wearing heavy make-up and always wash it off before going to bed. Buy make-up specifically designed for your skin type and throw it away after it's expiration date. Wash your hands frequently and make a conscious effort to avoid touching your face during the daytime hours. This is when you're most likely to do it and you may not realize that it's a habit. Any correlation to diet and blemishes is a myth. There is no proof that greasy food and sugar will cause your skin to break out, however too much junk food can lead to health problems down the road -- so keep your diet healthy. It's best to keep your anxiety level down and get your beauty rest. When you're under stress, do not neglect your skin care routine. Take the time for preventive maintenance or your pimples will return with a vengeance.

Stopping Pimples and Blemishes

Acne prone people are still going to experience pimples and blemishes, even after the best skin care routine. After they appear, knowing how to get rid of them quickly and sensibly reduces your chance of scarring.

Use the preventive maintenance above, along with some pimple drying techniques to shorten the life of your blemishes and breakouts.


If your skin is oily, use an over the counter cleanser that contains salicylic acid or benzoyl peroxide to start the drying process.
If you're experiencing one of those painful "under the skin, cystic" pimples, put a warm compress on it to drain it first, then dry it up with benzoyl peroxide. Sometimes putting a small piece of tape on your blemish overnight will help draw out the fluid and infection.

Another overnight home remedy for zapping a zit is to put a dab of toothpaste on it to help dry it out. You may need to test this on a short-term basis to make sure it doesn't irritate your pimple. Calamine lotion will have the same drying effect.

It's not recommended to squeeze a pimple, but the jury is still out. While doing this makes you more prone to scarring and skin discolorations, sometimes it's the only fast way to drain it. If you're at the point where you feel the need to squeeze, consult your dermatologist for treatment.

If blemishes persist, scarring needs to be prevented and there are many useful products to put a stop to recurring acne and pimples. If your blemish is gone and you have some discoloration but no scar, don't fret. Chances are, it will fade with time.


Makeup Advice


When it comes to cosmetics, makeup is the the fun part. Applying makeup is a learned art. Start by putting on foundation with a sponge, blending it from the center, outwards, into the hairline and neck. Cover your eyelids and lips as well for solid base. You can set your foundation with loose powder and a large cosmetics brush.

Apply eye shadow to enhance your eyes. Three shades are ideal to shape and define with the darkest color on the lid and the lightest just beneath the brow bone. Mascara lengthens lashes provides fullness.

Blush adds color to cheeks and a youthful glow to your nose forehead and chin. Bronzing powder can double as blush and can be used for shading or hide a double-chin. Blend in well for a more natural look.

Define luscious lips with a lip liner similar to your own lip color or one that matches the color of your lipstick. To create fullness, dust on some white eye shadow to the center of your bottom lip. Keep lips moisturized at night with lip balm or traditional petroleum jelly. In the sunlight, use balm with a SPF to block the sun's dangerous rays from damaging your precious puckers.

18 Mac 2009

Kenduri Cukur Jambul

Rintihan dari Ayah Wie.. Ciannya ....

ahhhhhhhh........... ruginya aku.... nak buat camne aku perlu belajar kalu nak berjaya... walaupun aku dah terlepas banyak benda penting kat kampung halaman.... anak buah aku pun dah membersar...dapat pula anak buah yang baru... ahhh cuti lambat lagi... dah la cuti ni mungkin x dapat balik..... ma...abah... along...angah.. acik...amah...ajah..a'ina...aaaaa....a smua lah.... ramai nak sebut... big family lo....

rindu sangat2... walaupun ada family angkat sana sini, family sebenar adalah terbaik untukku...


Pada 22 Febuari 2009 yang dah lepas di adakan majlis cukur jambul Nurull Shasya Eisha.. Meriahlah juga majlis tu. Tak percaya.. Lihatlah gambar yang aku sempat snap ngan N70 aku yang dah uzur.. Untuk Ayah Wie tengok2lah gambar ini tapi jangan ingat kami lupa kat ayah Wie.. Pakcik Malau yang leka ngan student kat KYM tu.. Keluarga kat kampung selalu ingat kat
Pakcik Malau dan Ayah Wie..

Hidangan utama permintaan ramai... BuDu..



Setiap kali buat kenduri mesti Budu menjadi pilihan ramai dengan ulaman..



Melihat deretan masakan simple ini tentu membuat Ayah Wie terliur punya..


Ada buah tembikai pembasuh mulut, ulam dicecah budu, acar timun dam lobak... Sedappp..


Pulut Kuning yang lemak asli dan enak..



Pulut Kuning Kegemaran Ayah Wie dan Pakcik Malau



Semangat kerjasama dan gotong-royong semasa kenduri adalah lumrah di kampungku...Cik Siti..



Jajarkan ke TengahMakdek, Mak Da dan Kak Rah berkerjasama membantu di dapur..


Acik Mat yang pakar dalam membuat acar timun, sambal lada dan campuran budu yang tiptop lazat..

17 Mac 2009

11 Mac 2009

Email dari Chetam

Aku teringat email yang diterima febuari lepas dari chetam. Aku kesuntukan masa mencuba resipi yang dikirimkan maklumlah dah jadi student ni terkejar-kejar dengan assingment. Rasa macam tak cukup waktu nakmembuat benda lain. Oekylah, Tyra harap sesiapa yang berkunjung ke sini sudi mencuba resipi ini.
Inilah resipinya. Cuba jangan tak cuba.


Puding Prune
Sumbangan: Mak Lang
Gambar Mak Lang

1 liter air
10 gm agar2 serbuk
250 g gula

BAHAN A
4 biji telur
1 tin susu cair
20 biji prune - dikisar dan dicincang separuh
esen vanila

-Masak agar2 + gula hingga mendidih
-Satukan bhn A dan diblend.
-Masukkan dalam adunan agar2 tadi bersama prune cincang..masak sekejap.
-Tuang dlm bekas

Nota Kaki Mak Lang: Boleh dimakan bersama susu cair atau begitu saje.



ACAR IKAN KERING
Sumber : Sazylina Ramly
Sumbangan :Mak Lang
Gambar: Mak Lang

Bahan-bahan
1 kg Isi ikan kurau / talang kering - basuh dan kemudian di goreng macam biasa
RM 2 - cili padi
RM 2 - bawang kecil
RM 2 - bawang putih
Rempah
2 gengam cili kering }
2 inci Halia } diblendkan
2 inci kunyit hidup }
4 biji bawang besar }
Daun kari (4 tangkai diambil daunnya)
RM 1 - Ketumbar (serbuk @ biji) - sekiranya menggunakan ketumbar biji,
gorengkan dulu dan blend halus.
1 botol Cuka
Gula

Maklang letak sedikit biji sawi...

Cara Menyediakan
1. Tumis kan daun kari sehingga wangi.
2. Tumiskan bahan blend sehingga garing / pecah minyak. Masukkan gula
(biarkan manis) dan kacau sehinga hancur/mendidih.
3. Lepas tu masukkan CUKA dan kacau sampai mendidih. Masukkan isi ikan/ cili
padi / bawang kecik dan putih.
4. Cukup sekadar mendidih seketika saje. Tutup api.

Nota Kaki Mak Lang: Jangan tambah garam kerana masinnya sudah ada pada ikan. Sedap dimakan selepas satu hari kerana semua rasa dah bersatu. Makan dengan nasi panas.

BROWNIES

APAKAH istilah paling tepat untuk menerangkan brownie? Ia bukan kek dan bukan juga biskut. Tetapi rasanya rangup dan gebu pada masa yang sama. Hampir kesemua jenis brownie mempunyai campuran coklat masakan atau coklat putih.

Brownie paling sedap tentulah yang dibuat daripada coklat bermutu tinggi. Pilih coklat masakan jenis bittersweet atau unsweetened. Ia tidak manis dan sesuai dalam menyediakan brownies.

Kandungan gula yang tinggi dalam brownies menjadi faktor utama kenapa ia rangup terutama di bahagian atas dan sekeliling. Jika tidak gemarkan terlalu manis, boleh kurangkan gula tetapi jangan terlalu banyak.

Brownie keju sangat enak kerana menggunakan krim keju. Rasanya seakan-akan kek keju yang dibakar. Bahagian brownie yang menggunakan krim keju adalah berwarna biasa iaitu kekuningan.

Setiap kali menggunakan krim keju, hendaklah dibiarkan pada suhu bilik sekurang-kurangnya selama dua jam. Ini akan memastikan ia lembut dan mudah diputar. Krim keju yang masih keras sukar hancur dan licin setelah diputar. Ini akan menyebabkan ada ketulan-ketulan kecil kelihatan dalam brownie yang sudah siap dibakar.

Brownie tidak menggunakan tepung yang banyak. Jadi, keenakannya bergantung pada sukatan coklat atau serbuk koko yang digunakan. Ada serbuk koko jenis import yang lebih mahal. Namun, rasa dan aromanya tidak jauh beza dengan serbuk koko keluaran tempatan.

Selain gajus, anda boleh gunakan walnut atau hazelnut sebagai campuran brownie. Pastikan ia dipanggang terlebih dulu di dalam ketuhar. Untuk memanggang sebarang jenis kacang, ratakan di dalam tin pembakar atau dulang. Tin hendaklah cukup besar supaya tiada kacang yang bertindih.

Kaedah didih bertingkat adalah dengan meletakkan coklat dan mentega di dalam mangkuk tahan panas. Kemudian letakkan mangkuk di atas periuk berisi air mendidih. Kacau coklat sehingga cair. Ia mesti dibiar sejuk sebelum digunakan.

Kemudian panaskan ketuhar pada suhu 210 C. Bila ketuhar cukup panas iaitu kira-kira selama 10 hingga 15 minit, masukkan tin tadi. Biarkan lima minit sebelum dibuka ketuhar dan dikacau kacang tersebut dengan senduk kayu.

Jika anda memanggang hazelnut, kulitnya akan terbit bila ia sudah masak. Baunya sangat harum. Hazelnut menjadi perang keemasan dan nampak berminyak. Amat sukar membakar walnut kerana warnanya yang sudah coklat. Anda perlu berhati-hati dan pastikan masa memanggangnya tidak terlalu lama. Jika walnut terlebih masak, ia akan berasa pahit.

Ramai orang masih keliru tentang cara mendapatkan lorekan atau corak marmar di atas kek atau brownie. Anda hanya perlu asingkan dua hingga tiga camca besar adunan coklat. Setelah meratakan adunan berkrim keju, titiskan adunan coklat tadi di atas permukaannya.

Kemudian ambil lidi koktel atau gunakan hujung pisau tajam untuk membuat pusingan di atas permukaan tadi supaya kedua-dua bahagian biasa dan coklat kelihatan membentuk corak.

Jangan dilorekkan terlalu banyak kerana kedua-dua warna boleh bercampur aduk sehingga menenggelamkan corak marmar. Anda juga hanya perlu menyentuh (dengan lidi) bahagian atasnya, bukan sehingga ke bawah.

Membuat brownie sangat mudah kerana ia bukan seperti kek. Untuk kek, jika mentega dan gula tidak diputar sehingga kembang, kek tidak akan menjadi gebu. Brownie ini sangat istimewa kerana ia bukan hanya gandingan kek dan biskut tetapi juga berperisa keju yang lemak.

Sama seperti lain-lain sajian yang menggunakan tepung gandum dan serbuk penaik, anda boleh gantikan dengan tepung berserbuk penaik. Tepung ini juga dikenali dengan nama tepung naik sendiri. Ia boleh dibeli di mana-mana pasar raya.

Seperkara yang mesti diingat bila membuat brownie ini, lapisan krim keju hendaklah dituang secara berhati-hati dan rata di seluruh permukaan kek. Dengan cara itu sajalah lorekan dengan adunan bercoklat dapat dilakukan dengan sempurna.

Nota Kaki Chetam : Klik resepi untuk imej lebih besar.

--
KUIH BAKAR


ANTARA kuih tradisional Melayu yang sangat popular dan digemari ramai ialah kuih bakar. Bukan setakat keharuman daripada pandan tetapi ia juga lembut dan sangat sedap dihidangkan dengan teh-O.

Membuat kuih bakar tidak sukar kerana bahan-bahannya mudah didapati di mana-mana. Bahan terpenting tentulah daun pandan. Jangan sesekali menggunakan perisa atau esen pandan untuk membuat sebarang kuih tradisional kerana rasanya tidak asli lagi.

Ada dua cara boleh digunakan bila membancuh kuih bakar. Pertama, anda boleh bahagikan bahan menjadi dua atau tiga bahagian. Kemudian masukkan ke dalam pengisar atau blender. Dengan cara ini, kerja anda menjadi mudah. Jika adunan sebati betul, anda tidak perlu menapisnya.

Kaedah seterusnya adalah dengan menggunakan balloon whisk atau pemutar telur. Untuk hasil yang lebih memuaskan setiap kali membuat batter atau adunan seperti ini, anda mestilah membuat 'lubang' di tengah mangkuk berisi campuran tepung.

Sambil menuangkan telur dan santan, anda perlu mengacau di tengahnya saja sambil perlahan-lahan menambah tepung di bahagian sekeliling. Dengan cara ini juga, tepung mudah sebati dengan cecair.

Jika menuangkan cecair sekali gus tanpa tektik seperti ini, adunan sukar menjadi licin dan halus. Bila anda menapis, akan kelihatan banyak bahagian yang tidak larut. Pastikan pewarna hijau dicampurkan terlebih dulu dengan jus pandan. Ini untuk mengelakkan kuih menjadi terlalu hijau.

Seelok-eloknya, gunakan santan asli yang diperah sendiri. Setelah mengisar daun pandan dengan air, campurkan ke dalam kelapa parut. Ramas bersama sehingga menghasilkan santan. Dengan kaedah ini juga, anda akan mendapat sebanyak mungkin jus pandan. Ini bermakna anda perlukan 1 liter campuran santan dengan jus pandan.

Jangan sesekali lupa memasukkan garam ke dalam kuih-muih bersantan. Ini adalah kerana lemak di dalam santan hanya akan terserlah bila kuih 'berasa'. Garam hanya sesedap rasa saja supaya ia tidak terlalu masin. Untuk mengetahui sukatan yang sempurna, hanyalah dengan rajin ke dapur memasak. Inilah pengalaman yang tidak dapat dicari di dalam mana-mana buku masakan.

Jika anda menggunakan santan di dalam kotak yang berukuran 200 ml, anda perlu menambah 300 ml air lagi untuk mendapatkan 500 ml santan. Ia sama juga jikalau anda membeli santan segar di pasar dalam sukatan 1 biji atau 250 ml. Tambah sebanyak 250 ml air lagi.

Kuih bakar ini lemak kerana santan dan telur yang digunakan. Bagi menghilangkan rasa hanyir yang mungkin ada, buangkan bahagian pekat pada putih telur. Bahagian ini dinamakan 'pusat'. Jika anda meletakkan sebiji telur yang sudah dipecahkan, di atas tapak tangan, anda akan dapat merasai bahagian 'pepejal' yang terlekat dengan kuning telur itu.

Selain marjerin, boleh juga digunakan mentega cair. Kuih akan nampak berkilat bila menggunakan marjerin atau mentega. Bagi yang tidak suka terlalu manis, bolehlah kurangkan gula.

Ketuhar mesti dipanaskan terlebih dulu. Pastikan ketuhar ada elemen pemanas atas dan bawah. Ini dapat memastikan seluruh kuih masak pada masa yang sama. Ia seakan-akan dapur lama yang menggunakan bara sabut di sebelah atasnya dan bara kayu api di bahagian bawah.

Tentulah kuih yang dimasak secara asli atau tradisional lebih wangi baunya jika dibandingkan dengan kuih yang dibakar menggunakan ketuhar gas atau elektrik. Walau bagaimanapun, anda masih boleh menikmati kuih bakar yang enak dengan mengikuti resipi ini. Tidak perlu lagi mengeluh bila kuih yang anda beli kurang lemak atau terlalu manis kerana membuatnya tidak sukar.

Setelah sejuk, potong kuih dengan spatula plastik. Jangan gunakan pisau kerana potongannya tidak cantik dan kemas. Bijan juga tidak perlu digoreng kering atau sangai terlebih dulu kerana ia akan menjadi keemasan semasa dibakar.

Nota Kaki Chetam : Klik resepi untuk imej lebih besar.

CAPATI


RAMAI orang memilih capati kerana ia dikatakan lebih menyihatkan daripada nasi. Benarkah atau hanya andaian semata-mata? Sebanyak 40 gram beras menghasilkan satu cawan nasi iaitu 138 kcal kalori. Manakala 1 keping capati seberat 40 gram adalah 136 kcal kalori. Jadi, tidak banyak beza di antara keduanya.

Bagaimanapun, bila kita makan nasi, kita akan makan pelbagai jenis lauk-pauk lain. Lauk itulah yang akan menambahkan kalori. Berbanding dengan capati yang selalunya dihidangkan dengan kuah dal atau kari. Pilih kari tanpa santan supaya kalori tidak bertambah.

Oleh kerana capati diperbuat daripada tepung atta, maka ia lebih mengenyangkan kerana kandungan serat atau fibernya. Secara dasarnya, setiap hidangan capati mengandungi 80 kalori, 15 gram karbohidrat dan 3 gram protein serta sedikit lemak.

Satu cawan tepung atta boleh menghasilkan lima keping capati. Ia tanpa kolestrol dan dapat membantu penghadaman serta melawaskan. Tepung atta atau tepung capati juga dikenali sebagai tepung gandum tulin (wholewheat flour) dan ia tidak perlu diayak sebelum digunakan. Supaya tahan lama, ia perlu disimpan di bahagian bawah peti sejuk.

Adunan capati jangan diuli terlalu lembik. Ini kerana ia menjadi lebih lembut setelah diperap selama beberapa jam. Minyak sapi boleh digantikan dengan marjerin atau mentega. Anda juga boleh menggunakan minyak jagung apabila memasak capati.

Adalah lebih sesuai menggunakan kuali leper yang berat kerana haba yang sekata. Jika anda menggunakan kuali yang terlalu nipis, capati akan mudah hangus. Panaskan kuali terlebih dahulu, kemudian perlahankan api ke tahap minimum.

Pastikan juga capati tidak terlalu nipis bila dicanai. Capati yang nipis akan mudah hangus dan menjadi terlalu rangup. Sukar untuk mencicah kuah jika capati tidak tebal. Namun begitu, jika capati terlalu tebal, ia sukar untuk masak dan bahagian tengahnya akan berasa mentah. Jadi, canailah pada ketebalan yang sesuai, anggaran 2 hingga 3 milimeter.

Kaedah menekan sekeliling capati sebaik saja ia diterbalikkan akan memerangkap gelembung udara. Ini akan menjadikan capati lebih ringan. Sebaik saja diangkat dari kuali, letak di dalam bekas bertutup. Sebaik-baiknya, tutup dengan tuala supaya capati kekal lembut dan panas. Untuk memanaskan capati di dalam ketuhar gelombang mikro, tutup terlebih dulu dengan cling-film.

Selain kari ayam atau ikan, kuah dal amat popular sebagai bahan sampingan capati. Kacang dal yang berwarna kuning itu mesti dibersihkan terlebih dulu sebelum direndam. Pastikan, ia jenis besar dan sudah dibuang kulitnya.

Jika anda merendamnya semalaman, anda tidak perlukan masa yang lama untuk merebusnya. Jangan masukkan garam ketika merebus apa jenis kekacang sekali pun. Bagi kacang yang berkulit seperti kacang kuda, menambah garam semasa merebus akan membuat kulitnya tanggal.

Sukatan air bergantung sama ada anda inginkan kuah dal yang pekat atau agak cair. Jika kacang dal direbus lama, ia akan menjadi lebih hancur dan membuatkan kuah lebih pekat. Begitu juga dengan kentang. Bagi yang ingin kuah sedikit 'manis' bolehlah digantikan sebiji kentang dengan sebiji keledek.

Bagi penghidap penyakit kencing manis yang tidak boleh makan nasi, capati merupakan makanan alternatif yang menyihatkan. Anda boleh mengulinya banyak-banyak, kemudian simpan di dalam bekas bertutup yang diletak di atas rak peti sejuk. Kira-kira tiga jam sebelum memasak, keluarkan dan biar pada suhu bilik sebelum dicanai.

Kaedah membuat kuah dal tidak menggunakan banyak minyak atau pun santan kerana ia akan pekat dengan sendirinya bila dal dan kentang empuk. Gunakan minyak zaitun bagi mendapatkan khasiat yang lebih. Untuk lebih rasa pedas, boleh taburkan serbuk lada hitam sejurus sebelum anda menghidangkannya.

Jika tidak habis menggunakan tepung atta, ia boleh dicampur ke dalam adunan biskut (gantikan 1/3 sukatan tepung gandum) atau kek seperti kek lobak merah atau kek buah yang bertekstur lebih berat. Tepung atta juga enak dibuat skon dan lebih berkhasiat daripada tepung gandum biasa.

Nota Kaki Chetam : Klik resepi untuk versi lebih terang.

Terima kasih kepada Chetam kerana sudi berkongsi resipi ini dengan Tyra. Insya Allah bila free nanti, Tyra akan cuba.

08 Mac 2009

Anak Buah Wawi



Junjun dan Boboy

Tyra dan pakcik Malau


Lihatlah Tyra dengan baju Ladybird..
















Comel tak Tyra? Kat belakang moyang Tyra. Umurnya dah 90 tahun tapi masih sihat dokong Tyra..














Tyra ngan Tok Ma














Ini pulak baby baru kawan Tyra..Namanya Nurull Syasya Elisha.. Sepupu Tyra














Masa kenduri cukur jambul Elisha

Makanan Sumber Tenaga

Kebelakangan ini Tyra agak sibuk dengan kuliah. Tyra benar-benar kesuntukan masa untuk melayari internet. Lebih-lebih lagi kawasan Tyra menyewa tiada internet. Hari ini cuti Tyra keluar mencari tempat lepak yang ada Wifi. Semalam masa menyiapkan assigment sempat Tyra membaca beberapa artikel dari majalah. Tyra rasa nak berkongsi apa yang Tyra baca di sini.

MAKANAN SUMBER TENAGA

Kekacang (a'das)
Semua kekacang mengeluarkan kekeringan. Jenis-jenis kekacang hendaklah dimakan sedikit kerana kalau dimakan dengan banyak ia tidak baik untuk perut. Ada hadis mengatakan bahawa sesiapa memakan kekacang akan menerbitkan hati yang simpati, mata berair dan menghapuskan kesombongan.

Daging (lahm)
Daging mengandungi banyak khasiat. Dikatakan bahawa orang yang memakan daging selama 40 hari berturut-turut tidak akan mendatangkan kebaikan. Dan orang yang tidak memakan daging selama 40 hari berturut juga tidak akan mendatangkan kebaikan. Dengan kata lain makanlah daging secara bersederhana. Daging paling baik ialah daging kambing. Ia bersifat panas dan lembab. Daging kambing yang paling baik ialah daging kambing jantan yang berumur satu hingga dua tahun.
Adapun daging babi haram dimakan oleh muslim. Terdapat pertelingkahan pendapat mengenai daging kuda sebagai makanan biasa. Ibnu Sina berpendapat bahawa daging unta, kuda dan keldai adalah tidak baik dimakan sebagai makanan biasa. Syariat juga melarang memakan daging binatang pemangsa. Dilarang memakan daging pemangsa yang kukunya mencengkam dan menyangkuk.

Nantilah Tyra sambung lain kali. Tak sempat nak habiskan. Kawan dah ajak balik.