31 Mei 2009

Asal Kasturi

Berehat di waktu petang cam ni, seperti biasa aku suka melayari internet sambil membaca dan mencari bahan dan menambah pengetahuan. Kali ini aku melayari blog wowzza di blog ini ada banyak artikel mengenai kesihatan. Salah satu artikel mengenai haruman kasturi menarik minatku untuk berkongsi di sini.
ASAL KASTURI

BAHAWA dinding-dinding syurga itu batu-bata dari perak dan emas. Tanahnya pohon kimkuma (Za'faran) dan buminya kasturi.' Mengamati petikan hadis riwayat Al-Bazzar ini membayangkan kepada kita betapa keenakan bauan kasturi itu sudah lama disebut dan disampaikan dari mulut ke mulut.
Sekian lama merentangi latar zaman, waktu dan masyarakat, rahsia kehebatan kasturi terus diperkata. Hinggakan apa sahaja yang berbau harum dikaitkan dengannya.

Ungkapan 'seharum kasturi' juga mudah ditemui dalam bait puisi turun-temurun, lirik lagu cinta dan juga bicara romantis.

Namun, sejauh manakah kita mengetahui dari mana datangnya bahan yang istimewa ini? Bagi yang keliru, kasturi disangkakan ekstrak pati bunga, buah-buahan atau kulit kayu, sebagai mana dalam industri pembuatan minyak wangi.

Sebenarnya, istilah kasturi (bahasa Inggeris: musk) merujuk kepada kandungan yang terdapat dalam bintil kelenjar kijang jantan.

Walaupun kerap ditemukan di bahagian antara perut dan genital, kasturi juga bukan janggal jika ia tumbuh di bahagian-bahagian lain haiwan tersebut, seperti di leher, badan atas dan juga kepala.

BULU pada bintik kasturi dikatakan terus tumbuh biarpun setelah terasing dari kijangnya.


Apabila tertanggal atau dipotong dari tubuh kijang tersebut, bintil kasturi yang mengering membuatkan kandungan berwarna merah keperangan berubah menjadi hitam dan keras.


Jika ditekan kuat atau diketuk, butiran kecil akan terkeluar darinya dan bahan itulah yang dicampur bersama minyak atau ekstrak wangian beralkohol.


"Sejak ratusan tahun lalu, ia digunakan dalam pembuatan wangi-wangian. Kasturi juga bertindak sebagai agen penyebar haruman selain dipercayai menjadikan bau haruman lebih tahan lama.


"Pendek kata, ia merupakan produk haiwan yang paling berharga dan haiwan tertentu sahaja menghasilkannya," ujar peniaga Tarmizi Yusuff, 35, yang ditemui di bazar Jalan Masjid India, Kuala Lumpur.


Menurutnya, dalam dunia ini, hanya terdapat lima jenis haiwan yang menghasilkan kasturi iaitu kijang jantan, lembu, musang, kura-kura dan tikus. Paling popular adalah kasturi kijang jantan yang hidup di pergunungan Himalaya.


"Bukan tikus yang macam kita jumpa di lorong dan longkang, tapi jenis tikus yang besar saiznya," terangnya segera tatkala melihat penulis mengerutkan dahi membayangkan haruman dikaitkan dengan makhluk yang gemar habitat kotor itu.


KASTURI banyak dimanfaatkan dalam pembuatan minyak wangi kerana ia menguat dan memanjangkan hayat haruman.

Apa yang dimaksudkan adalah rodensia besar seperti memerang iaitu tikus muskrat (Ondatra zibethicus). .


Mula menjual kasturi di gerainya sejak tahun 2005, Tarmizi memberitahu dia mendapat bekalan dari seorang rakan niaga dari Nepal. Sebiji 'kantung' kasturi tersebut yang saiznya lebih kurang sebiji bola pingpong dijual pada harga RM30.


"Ada juga kasturi yang berangkai dan harganya antara RM500 hingga RM1,000, bergantung pada bilangan kasturi yang bersambung bersama.

"Pembeli kasturi ini terdiri daripada golongan mereka yang turut berniaga barangan yang berkaitan dengan minyak wangi. Ada juga yang membeli sekadar minat mengumpul atau menganggapnya sebagai perhiasan.
"Lebih istimewa apabila ada pelanggan warga Bangladesh dan Pakistan yang membelinya untuk dimakan kerana percaya ia mempunyai khasiat perubatan," katanya.
Dalam bidang perubatan tradisional Cina, kasturi dipercayai mampu mengembalikan kesedaran seseorang yang pitam atau pengsan, melancarkan peredaran darah, merangsang penyingkiran darah haid, mengurangkan kesan bengkak dan meredakan kesakitan.
Oleh kerana spesies kijang yang menghasilkan kasturi sukar ditemui, saintis Cina beralih kepada sains dan teknologi untuk mengembangkan potensi perubatan.

TARMIZI menerima pelbagai reaksi daripada pengunjung yang mengamati kasturi yang dijual di gerainya.
Ia dilakukan dengan penternakan artifisial mamalia tersebut seterusnya mengekstrak bintil kasturi tanpa perlu membunuh kijang. Pengambilan bintil kelenjar itu secara berjadual menggalakkan penghasilan kasturi sekali gus mendorong upaya reproduksinya.
Kasturi diangkat sebagai penawar ajaib di kalangan masyarakat konvensional di Nepal, Pakistan, Siberia dan Mongolia.
Di India pula, penggunaan kasturi telah lama diserap dalam kaedah perubatan Ayurveda. Kononnya, ia mampu meredakan penyakit asma, ekzema, demam, sakit kepala dan ulser. Bagaimanapun, pembuktian klinikal masih dijalankan tentang dakwaan tersebut.
"Kegunaan paling popular adalah dalam industri pembuatan minyak wangi. Baik minyak wangi atau atar yang didatangkan dari Mekah atau India, terdapat juga pengusaha yang memasukkan butiran kasturi itu ke dalam botol jualan. Ia akan menambah nilai harganya," kata Tarmizi.
"Ada yang keliru tentang hukum ia digunakan untuk bersembahyang. Kalau hendak mengulas lebih mendalam tentang itu, saya kurang arif," ujarnya.

Dianjurkan pertanyaan ini kepada Mufti Johor, Datuk Noh Gadot berkata, kekeliruan mengenai hukum sah dibawa sembahyang ini terjadi memandangkan kasturi berasal dari haiwan.
Selain faktor itu, bintil kelenjar ini juga 'dipisahkan' dari tubuh haiwan tersebut ketika ia masih hidup, atau tidak disembelih.
"Sama seperti bulu kambing (yang telah dibersihkan) digunakan sebagai alas atau dijadikan sebahagian daripada pakaian ketika bersembahyang, begitulah juga dengan kasturi.
"Hakikatnya, ia adalah entiti yang wujud secara sendiri pada tubuh haiwan itu. Oleh kerana sifatnya yang bersih, kasturi tidak melanggar syarat sah solat bagi seseorang yang memakai harumannya," jelas Noh.
Bagi peniaga minyak wangi dan kasturi seperti Tarmizi, dia mengakui ada juga di kalangan pengunjung gerainya yang tidak mempercayai itulah rupa kasturi yang sebenar.

Menyingkap pengalamannya berniaga, kasturi jualannya itu paling kerap dipertikai oleh warga Pakistan yang mengatakan bahawa agak mustahil bagi orang biasa memiliki kasturi dengan mudah, apatah lagi dijual di pasar atau kaki lima.

"Mereka pelik melihat kasturi dijual dengan harga semurah ini di Malaysia.
Kata mereka, kasturi jarang sekali dimiliki oleh orang di jalanan.

"Harga kasturi di kawasan asal ia ditemukan sangat mahal mengikut kualiti gred dan keasliannya. Ia boleh mencapai harga sehingga ribuan ringgit sebiji. Beberapa gram butiran kasturi sahaja sudah mencapai harga ratusan ringgit," katanya.

30 Mei 2009

29 Mei 2009

Untuk Tatapan Ayah Wei Ngan Pakcik Malau




Ni foto anak sedara di Jerantut.
Rindu tengok ajelah foto ni.
Ayah Wie bila nak balik?

Sepupu Tyra





Pada 21hb lepas Tyra dapat sorang adik sepupu lelaki. Namanya Muhammad Adam Idham. Lahir tepat Kul 3.02pm. Comel sangat adik Tyra ni. Ni fotonya.


18 Mei 2009

Istimewa Untuk Yang Tersayang


Friends18.com Orkut MySpace Hi5 Scrap Images
Friends18.com Rose Comments
FOTO KENANGAN






Bila sendirian begini tengok foto-foto lama yang menjadi kenangan. Rasa rindu untuk melalui saat tu semula biarpun ianya kenangan mungkin pahit tapi bila dikenang semula ia seakan menjadi satu kenangan manis pula. Menjadi pengajaran dan pedoman di hati untuk diri sendiri dan seharian. Tengok foto adik-adik dan keluarga mengamit kerinduan pada kenangan lama. Bersama-sama teman yang banyak melakar kanvas kehidupan bergelar pelajar....

17 Mei 2009

Tyra Catwalk

Petang jumaat bawak Tyra berjalan-jalan. Seronok tengok dia berlari-lari dikejar oleh Achik.
Idea tak ada sangat.. tengok foto Tyra ajelah..

12 Mei 2009

SELAMAT HARI JURURAWAT



Setiap tahun Hari Jururawat sedunia disambut pada 12 Mei. So, nak ucap selamat Hari Jururawat kat semua nurse yang baik hati di seluruh Malaysia dan seantero dunia. Terutama nurse kat Hospital Mentakab serta Hospital Sultan Haji Ahmad Shah Temerloh yang banyak membantu semasa kelahiran Boboy, Junjun, Zaza dan Tyra

02 Mei 2009

Majlis Kenduri Ayah Wan

Pada 1hb Mei 2009 .. Syukur Alhamdulillah , Ayah Wan telah selamat dinikahkan dengan ibu Amy di Pekan, Pahang. Rombongan dari Kelantan sebanyak 6 buah kereta bertolak seawal jam 10.00 pagi dari Lata Rek dan melalui Jalan Felda Aring, Gua Musang
Pemandangan sebahagian Tasik Kenyir, Hulu Terengganu.
menyusuri jalan Tasik Kenyir dan seterusnya singgah di Langkap, Terengganu dan meneruskan perjalanan ke , ... Jerangau , berhenti rehat seketika di Hentian Rehat Bukit Besi dan meneruskan perjalanan melalui Ajil.
Singgah makan di Bandar Muktafi Billah Shah dan memasuki Lebuh raya Pantai Timur, terus ke Gambang dan hampir senja baru sampai ke Paloh Hinai, Pekan, Pahang.

Cuci mata dengan gambar semasa makan bekalan.

Bila dah lapar makan kat tepi longkang pun tak jadi hal nye
Dua bonda tersayang

Perjalanan mengambil masa yang panjang kerana salah sebuah kereta rombongan mengalami kerosakan beberapa kali sepanjang perjalanan. Kebetulan Hari Jumaat adalah cuti di Terengganu dan juga merupakan Hari Pekerja yang diistiharkan cuti umum seluruh Malaysia. Tidak terdapat bengkel yang bukak, maka atas kerjasama dan ilmu pengetahuan membaiki kereta, maka Paklong Qowi, Paklong Mini, Ayah Wan dan Pakcik Zahar bertungkus lumus cuba menghidupkan enjin kereta. Untuk berpatah balik dan menukar kereta adalah mustahil kerana perjalanan sudah jauh dari rumah apatah lagi banyak menempuhi hutan belantara dan bukit bukau. Sepanjang perjalanan itu aku sempat snap beberapa foto menggunakan telefon N7o sahaja kerana kesibukan menyebabkan aku sendiri terlupa membawa kamera digital. Walhal dah semalaman dok ingatkan diri sendiri pasal kamera. Sebelum bertolak leka dok mengambil gambar rombongan , akhirnya kamera di letak atas meja dan tertinggal disitu sahaja. Walaupun kualiti gambar yang diambil dengan N70 tak berapa jelas tapi puas hati juga kerana dapat ambil gambar juga.. Jadiklah walaupun dengan kamera telefon..
Malam selepas isyak bertolak ke rumah pengantin perempuan untuk majlis akad nikah dan majlis batal air sembahyang. Sekali lagi dikecewakan apabila battery telefon pulak weak and then empty.. Yalah sepanjang hari leka mengambil gambar sepanjang perjalanan.Apalah malang tak dapat nak ambil gambar semasa majlis akad nikah tu. Malam itu pasangan pengantin mengenakan pakaian putih sedondon. Ayu dan tampan di mata.

Keesokkan 2hb... majlis persandingan bermula pukul 12.00 tengahari. Sebelum itu rombongan sempat berehat dan menyusun barang hantaran. Perbincangan keluarga sementara menunggu waktu bertolak ke rumah pengantin perempuan

Membasah tekak sebelum bertolak ke rumah pengantin perempuan

Mak Yah mak saudara turut serta sebagai wakil rombongan pengantin lelaki

Ngan sepupu nak iringi pengantin lelaki keluar ke rumah pengantin perempuan

Pengantin lelaki yang kelihatan tampan dalam sut biru muda namun cuaca yang panas terik menyebabkan dia kepanasan dan kehangatan dalam debaran ditambah pakaian pengantin yang tebal. Sementara menunggu sempatlah aku snap gambar keluarga di samping barang-barang hantaran.
Antara barangan hantaran berupa barangan dandanan diri Body Shop untuk Pengantin Perempuan

Bakul Buah-buahan
Manisan Coklat dan gula-gula

Kasut

Al-Quran

Pengantin lelaki dah sampai..
Tepat pukul 12pm tiba di rumah pengantin perempuan.Rombongan pengantin lelaki disambut dengan paluan kompang. Pengantin perempuan menyambut ketibaan pengantin perempuan dan di bawa ke pelamin yang bertemakan biru putih perak. Acara merenjis tepung tawar dimulakan oleh bapa pengantin perempuan diikuti oleh Bapa pengantin lelaki dan seterusnya bonda kedua belah pihak dan saudara mara serta tetamu.
Abah lepas menepung tawar..

Selesai bacaan doa oleh wakil keluarga perempuan, pengantin dan keluarga dijemput menikmati hidangan di meja pengantin. Hidangan di meja pengantin amat mengiurkan dan membangkit selera. Aku mulanya hendak duduk di meja pengantin maklumlah sebagai kak long pengantin lelaki, tetapi Tyra plak buat hal di meja makan. Maka untuk mengelak gangguan dari Tyra aku membawanya ke meja untuk rombongan lelaki. Kuranglah sikit makanan di situ sebab tiada hidangan yang dihias cantik.

Tyra pun ada juga...Junjun & Pakcik Malau bergambar bersama pengantin
Ini dia pasangan yang sama padan..

Bertolak balik selepas majlis...