13 Disember 2008

Peristiwa Sakit Mata...Conjunktivitis

Peristiwa ngeri sakit mata

Aku teringat pada tanggal 21 januari 2007 hingga 9 febuari 2007 yang dah lepas...eeeiii..sumpah aku takut sangat dengan peristiwa itu.. Pada masa itu musim ramai orang kena sakit mata.. Kat tempat keja ada ramai juga yang sakit mata atau kawan-kawan aku biasa sebut konjunktivitis...
Teringat masa mula-mula kena.. aku ada tersalah cakap...
" Saya, antibodi kuat, susah nak kena penyakit.."
"Musim sekarang ramai yang kena sakit mata.." kata kawanku..
Tapi akibat kebongkakan aku apalagi petang 21/1/2007 itu.. mataku terasa pedih, berpasir dan gatal... Besoknya bila aku bangun tidur ia dah merah menyala. Tapi aku masih pergi kerja.. Lepas jumpa doktor dan diberi ubat dan mata bertampal aku di beri cuti sakit selama 3 hari...Malam aku titik ubat yang doktor bagi..
Besoknya bla aku bangun tidur..duniaku rasa gelita..Mata kiriku bengkak gila sampaikan aku tak bleh nampak dunia melalui mata kiri.. Ianya bengkak, merah dan banyak discaj cecair yang keluar..pastu berdenyut-denyut sakit, melengkapi kesakitan mata konjunktivitis yang ngeri dalam sejarah hidupku.. Aku tak bleh nak buat kerja kerana ia sentiasa sakit.. Bengkaknya melampau juga sehingga merubah bentuk wajahku yang sebenar.. Pada masa tu Zaza kecil belum pun umur setahun..Junjun dan Boboy takut untuk berdepan denganku.. Aku juga tak nak bermain dengan mereka sebab ia menyakitkan bila aku bergerak. Wajahku jadi senget sebelah dan kebengkakan adalah mengikut posisi aku baring atau duduk.. Sekiranya aku mengiring ke sebelah kiri maka wajahku akan bengkak dan mengeleber di sebelah kiri begitulah sebaliknya.
Pada 25 /1/2007 oleh kerana tidak tahan dengan suasana dan penyakit yang mengganggu keseluruhan perjalanan hidup harianku.. aku meminta papa menghantar aku balik kampung.. Kami menaiki keretapi kerana aku boleh berbaring di atas katil tempat tidur..ianya boleh mengurangkan kesakitan yang ku alami. Mata bertampal, muka bengkak, merah dan air mata yang sentiasa meleh..itulah yang banyak menguji aku apabila banyak mata yang berbisik memandangku. Keramahanku hilang..
Sesampai di Stesyen Keretapi Kuala Krai aku meminta adik lelaki yang datang menjemput agar membawa ku ke Hospital Kuala Krai.. Aku terus menuju ke Bahagian kecemasan..Sebab untuk pesakit luar sebenarnya kena mendapatkan rawatan dari Klinik Kesihatan Bandar yang terletak jauh juga dari hospital. Aku tak arif sangat dengan situasi itu kerana tak pernah mendapat rawatan di situ.. Malahan aku tak tahu kat mana letaknya Klinik tersebut..
Selepas jumpa doktor di unit kecemasan, aku terus dirujuk kepada doktor pakar mata... Mula-mula doktor ingat aku kena Herpes Zooster...Doktor tanya adakah aku pernah menjalinkan hubungan kelamin dengan lelaki lain, atau suamiku ada berbuathal sebegitu.. Malu juga bila doktor cakap gitu... Aku menafikannya sebab aku tak pernah buat jahat dengan lelaki lain begitu juga suamiku..Kami setia pada pasangan.. Bila aku cerita aku pernah mengalami masalah hormon yang tak stabil sebelum mengandung..
Semasa mengandung Boboy..Lutut aku jadi bengkak gila sampai aku susah nak berjalan atau bergerak.. . bila check X-ray tak ada masalah keretakan atau apa-apa yang menyakitkan. Bila haid datang maka masalah itu sembuh sendiri.. Dan 2 bulan selepas itu aku mengsndung Boboy..
Ketika mengandung Junjun pula.. Aku sakit pada telinga.. Bengkak juga sampai aku rasa macam tak boleh nak mendengar.. Bila keluar darah haid penyakitku sembuh dan tak lama lepas itu aku mengandung Junjun..
Semasa mengandung Zaza pula.. aku diserang sakit gigi sehingga wajahku jadi bengkak.. Aku jumpa doktor dan dapatkan ubat penahan sakit dari Voltran hinggalah suntikan Pethidine..Dapatlah menghilangkan kesakitan sementara. Sakit gigi ni berlarutan selama seminggu. Oleh kerana tak tahan tanggung sakit gigi..kadang-kadang melarat ke telinga..aku pergi jumpa doktor gigi. Mulanya pagi doktor gigi beri ubat penahan sakit dan surut bengkak tapi sehingga pukul 3.30 petang sakit masih terasa kuat aku menelefon doktor gigi dan merayu untuk mencabut gigi.. Doktor cakap tak boleh cabut sebab bengkak. Lagipun gigi aku masih elok.. Jadi apa yang sakit sebenarnya?..
Aku terus merayu doktor agar mencabut gigi aku sebab tak tahan menanggung kesakitan.. Akhirnya doktor mengalah dan bersetuju untuk mencabut gigi aku walaupun gusi masih bengkak. Sumpah sakit cabut gigi ni..aku rasa lebih menyakitkan berbanding sakit bersalin. Aku menjerit semasa doktor gigi bertungkus lumus mencabut gigiku. Air mata usah di cakap keluar meleleh dan berderai cam hujan...
"Gigi awak elok lagi.." beritahu doktor sambil menunjukkan gigi aku yang dah berjaya di cabut..
Masuk hari kedua selepas cabut gigi.. aku masih terasa sakit gigi tapi ia berkalih tempat ke bahagian lain pula.. Sah ini bukan sakit gigi.. Lepas hari ketiga cabut gigi, haid pun datang dan secara automatik sakit gigi terus hilang.. Alahai.. nak mengunyah pulak tak selesa sebab gigi geraham dah tak ada.. Selepas itu tak sampai 2 bulan aku mengandungkan Zaza..
Berbalik kes sakit mata...Doktor mata pun check mataku dan bagi ubat lain serta cuti sakit serta appointmen baru..
Bila datang temujanji mataku masih bengkak.. Doktor cakap kornea mata aku calar dan ada lelasan. Mungkin sebab aku gosok tanpa sedar masa tidur.. Yalah dahnya mata dan seluruh wajahku rasa gatal yang teramat sangat maka aku telah menggarunya tanpa sedar..
Pengelihatan aku langsung tak nampak..
Aku sempat jumpa doktor mata selama 3 kali.. Lepas tu aku cuba cara alternatif iaitu berubat cara tradisional. Bomoh tu cakap aku mungkin kena resdung.. Aku sapu bedak ubat yang dibuat oleh bomoh tersebut. Ada sikit perubahan.
Selain dari itu aku cuba jumpa doktor private plak...
Hampir 2 minggu aku merana sakit mata. Aku ingat wajah aku dah tak elok lagi sebab dekat sebulan juga mataku masih tak dapt melihat dengan jelas dan kabur.. Aku risau sangat dengan wajahku yang dah tak cantik lagi..
Alhamdulilah lepas tu pada 3/3/2007 itulah hari pertama aku datang haid dan yang terakhir sebelum aku mengandung lagi.. Memanglah masalah mengandung..aku panggil sindrom sebelum mengandung...Aku sendiri yang cakap...Sebabnya aku mengandungkan Tyra pula lepas sakit mata dah sembuh... ...


Cuba tengok gambar saat aku ditimpa sakit mata.. terukkan wajahku....