07 Jun 2012

Cerita Orkid

Orkid Pertama Dalam Koleksiku
Aku baru belajar dan mencuba berjinak-jinak dengan orkid. Sebelum ini aku sekadar tengok sahaja orkid kat internet dan tidak pernah bercadang untuk membeli atau menanamnya. Bagi ku orkid adalahh hobi yang mahal sebab aku pernah menjenguk harga orkid kat nurseri harga sepasu adalah RM95.00. Mahal tu.. tak berani aku nak berhobi dengan pokok bunga ini. Aku juga tidak pasti bagaimana aku boleh mula berminat dengan orkid ini dan bila...
Apa yang aku ingat, aku telah mengunjungi sebuah nurseri di Padang 9, dan cuba2 mengusulkan harga orkid dan tuan dia cakap jualan penghabisan stok.. RM4 sepasu orkid. Aku pun bincang dengan bonda dan memborong sebanyak 6 pasu sahaja orkid. Aku cuba-cuba selidik dari tuan punya nurseri itu cara-cara nak tanam orkid. Sebab baru bermula aku samar-samar dan balik rumah aku berpakat dengan bonda mengerjakan orkid itu. Masa tu aku main hentam sahaja guna arang dan bata merah sebagai media. Aku kasi timbus batang dan akarnya sekali...
Lepas tu berbulan2 menunggu orkidku berbunga.. Sambil2 tu cari info kat internet. Bila dah dapat ilmu sikit2 aku selongkar semula pasu orkid tu dan cuba ikut yang diajari. Hasilnya.. tadaaa..

Tiada ulasan: